Etter å ha fulgt med den rivende utviklingen som har vært på el-biler, har vi nå bestemt oss for å starte utprøving av hvordan dette vil fungere som leiebil. Etter hvert som batterikapasiteten og teknologien har blitt forbedret, er den såkalte rekkeviddeangsten også redusert. Ifølge bilforhandlerne må en fortsatt ta den oppgitte maks. rekkevidde med store forbehold, da dette er målt etter en EU-norm som er veldig teoretisk. (under svært gunstige laboratorieforhold). Den bilen vi har satset på å prøve er Kia Soul Electric.
Den har en teoretisk rekkevidde med fulladet batteri på 210 km. I praksis og for å være på den sikre siden, anbefaler Bertel O. Steen som selger bilen her i Norge å ikke beregne mer en 150 km rekkevidde i sommerhalvåret og 110-120 i vinterhalvåret. Dette er litt under det som ble testet av Din Side i Desember 2014.
Vi gleder oss til å få erfaring med denne bilen. Med de testkjøringene vi har hatt så langt, ser vi at det er mye å hente på måten en kjører på og at en husker på å bruke brake-funksjonen på automatgiret i lengre nedoverbakker. Da vil en få ladet batteriet mest mulig. Her er det en del å hente for oss vestlendinger i vårt kuperte terreng. Det er også lurt å benytte seg av muligheten til å varme opp bilen under lading og på varme sommerdager kjøle den ned. Dette gjøres med en enkel forhåndsinnstilling på ladeprogrammet og vil gjøre at en bruker strøm fra ladestasjonen til å varme opp eller kjøle ned bilen før du begynner å kjøre. Da trenger en ikke å bruke av bilens batterikapasitet til dette og vil få lengre kjørelengde pr. lading.
Ved å velge ut soner kan du begrense klimareguleringen til førerplassen. Det reduserer energiforbruket for soner der det ikke sitter noen, og øker dermed rekkevidden for din Soul Electric.
For de som er interessert i mer informasjon om Kia Soul Electric se link vedlagte PDF brosjyre.