Nå er det snart på tide å skifte til vinterdekk igjen. Fra og med 1. november må alle kjøretøy ha dekk med minst 3 mm mønsterdybde uansett hvordan føret er der bilen skal kjøre. Dette er for å sikre at bilen har best mulig veigrep i en periode hvor det fort kan bli glatt på veiene. Her er det du bør vite om dekkskifte for vinteren!

 

Piggfrie vinterdekk

Det er egentlig ingen frister for bruk av piggfrie vinterdekk, men det er et krav at mønsterdybden skal være minst 3 mm i vinterperioden. Vinterperioden regnes fra og med 1. november til første mandag etter 2. påskedag. I 2016 er dette 4. april.

Vær ute i god tid! Det kan fort bli kø hvis alle skal skifte dekk samme dag som den første snøen faller. Dersom du bruker piggfrie vinterdekk kan du skifte dekk flere uker før 1. november uten noen problemer.

 

Piggdekk og kjetting

Det er ikke påbudt å bruke piggdekk i vinterhalvåret, det er kun krav om at mønsterdybden er minst 3 mm. Om været tillater det, skal det gå fint med piggfrie vinterdekk gjennom hele vinteren. Men det er ditt ansvar som sjåfør å vurdere om veiforholdene krever piggdekk eller ei.

I Norge er det lov å kjøre med piggdekk eller kjetting i vinterperioden. De nordligste fylkene (Finnmark, Troms og Nordland) har sine egne datoer. Her kan du kjøre med piggdekk fra 15. oktober til 1. mai.

Fristene for bruk av piggdekk må du ikke ta som en absolutt regel. Det er viktigere å vurdere om du har godt nok veifeste, enn å forholde deg til fristene. Skal du over fjellet i oktober, og du vet at det snør på Hardangervidden? Da bør du ta på piggdekk før du legger i vei.

 

Piggdekkavgift i Oslo og Bergen

Vær obs på at det er piggdekkavgift i både Oslo og Bergen kommune i vinterperioden. Du betaler piggdekkavgift for hele sesongen, per måned eller per døgn du ønsker å kjøre. Det finnes mange forskjellige måter å betale piggdekkavgiften, blant annet kan du kjøpe oblat på maskiner ved kommunegrensene.

Les mer om piggdekkavgift i Bergen her!

Les mer om piggdekkavgift i Oslo her!

 

Hvorfor skifte dekk i det hele tatt?

Du lurer kanskje på hvorfor du må skifte de piggfrie vinterdekkene i det hele tatt? Kan du ikke bare kjøre med dem hele året?

Vinterdekk er laget av en gummi som er mykere i kalde temperaturer, med mange tversgående riller, for å gi bedre veigrep. Ved varmere temperaturer i sommerhalvåret blir disse dekkene for myke og slites unødvendig fort.

Sommerdekkene er spesielt godt egnet til å kjøre på vått føre, med store riller som skal presse vekk vannet. Disse dekkene vil derfor være det beste valget for optimalt veigrep i sommermånedene. Utenom vinterperioden skal mønsterdybden på dekkene være minimum 1,6 mm.

(f.v.) Sommerdekk vs Vinterdekk

(f.v.) Sommerdekk vs Vinterdekk

Hva risikerer du ved ikke å skifte dekk?

Foruten å risikere ditt eget liv og sikkerheten til de andre på veiene, risikerer du faktisk å få bot om du kjører med sommerdekk i vinterhalvåret. Hvor stor boten blir, varierer alt etter hvor alvorlig situasjonen er.

Du kan også risikere at du ikke får full utbetaling fra forsikringsselskapet dersom du har en ulykke på dårlige dekk.

Hos Bergen Bilutleie har vi allerede begynt å skifte bilparken til vinterdekk for å bli ferdige med alle de 150 bilene til 1. november. Når planlegger du å skifte dekk på bilen?

 

Kilder:
vegvesen.no